Ujrzałem nie halo, lecz sun dogs

Kopiowanie bez zgody autora zabronione względem poniższego zdjęcia :).

Halo.

Należy do najbardziej spektakularnych zjawisk, jakie możemy zaobserwować na niebie. Powstaje wskutek załamania bądź źródła odbicia światła od kryształków lodu zawartych w atmosferze. Najczęściej postrzegamy halo w postaci białych, rzadziej barwnych pierścieni wokół tarczy Słońca lub Księżyca. Halo towarzyszy przede wszystkim równomierne zachmurzenie (cirrusy), gdy w powietrzu krąży wiele kryształków lodu.

Choć małe i niepozorne widoczne gołym okiem, dlatego udało mi się zrobić serię zdjęć. Natomiast najlepsze z nich zamieściłem powyżej. Zjawisko widoczne z co najmniej 50 minut w godzinach 18 – 19 dnia 21.08.10. Akurat zauważyłem przez okulary przeciwsłoneczne na niebie. Pomyślałem… wtf? Przez myśl przeszło mi wszystko od HAARP przez halo, zorze, chemitrails po tęczę ;). Nie wykluczałem niczego, jednak przy obserwacji powoli wykluczałem najbardziej odjazdowe teorie [m. in. haarp ;D]. Pozostało pytanie czy to tęcza, czy to halo. Po wyszukaniu informacji w sieci oraz dokładnym przejrzeniu zdjęć, a także porównaniu ich z tymi z Internetu doszedłem do wniosku, że jest to właśnie halo.

Kolory pasują idealnie: od wewnątrz czerwony, żółty, zielony, niebieski, fioletowy przechodzący w biały, im dalej. Zjawisko po obu stronach Słońca w równomiernej odległości. Chwilami, jak przesuwały się chmury, widać było coś w rodzaju łuku.

Update: Dostałem informację, że owe zjawisko możemy nazwać halo, jeśli występuje pełny okrąg, w tym przypadku, który opisywałem chodziło o SUN DOGS, które jest bezpośrednio związane z halo, jednak nie jest tym samym.

Dla porównania inne Sun dogs.

Dla porównania inne zdjęcia halo:





Zdjęcia za: Wikipedia.pl oraz Cro.pl i Geografiameteorologia.pl.tl

One thought on “Ujrzałem nie halo, lecz sun dogs

  1. przeżyłam szok, że są jeszcze myślący a nie odtwórczy ludzie, których fascynuje świat i jego historia
    tematy fascynujące (czasy mojej odległej młodości)
    język zrozumiały
    zdjęcia – pod wrażeniem

Skomentuj

